گزارشی که تل آويو را لرزاند

     

دنياي ما: تل آويو پی برده است که حتی رييس جمهور بعدی آمريکا هم بعد از اين گزارش قادر نخواهد بود به گزينه رو در رويی نظامی با ايران متوسل شود. در عين حال، تل آويو همچنين پی برده است که توانايی آن برای متقاعد کردن ملت های جهان به تحميل تحريم های اقتصادی سخت تر عليه تهران، عليرغم و عده های بوش و کاندوليزا رايس وزير امور خارجه برای ادامه تلاش ها در جهت اعمال فشار بيشتر بر تهران، تضعيف شده است.***تبليغات چی های اسرائيلی با طرح اين ادعا که گزارش با تشويق خود بوش- که دنبال توجيهی می گشت که دست به جنگ عليه ايران نزند- منتشر شد و در پی انتشار گزارش، جنگ بوضوح غيرممکن شده است، دچار تناقض گويی می شوند.



صالح النامی

الاهرام هفتگی

برگردان: بهنام افضل


گزارشی که تل آويو را لرزاند


در پی گزارش اطلاعاتی ايالات متحده مبنی بر اينکه از جانب ايران خطری وجود ندارد، اسرائيل با يک وضعيت استراتزيک فوق العاده مواجه شده است.


تلفن همراه دکتر شلومو سيگِف، طبيب خصوصی ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل حدود 6 بعد از ظهر چهارشنبه گذشته به صدا درآمد. منشی خصوصی اولمرت بود که از سيگِف می خواست قرار ملاقات خود در خانه اولمرت- برای آنکه در حضور همسر او زمان عمل جراحی برداشتن يک غده سرطانی از پروستات او را تعيين کند- را به عقب بياندازد. اين قرار ملاقات بعلت يک تحول امنيتی مهم به عقب افتاده بود- اولمرت در آن ساعت رياست جلسه سران آزانس های امنيتی و اطلاعاتی و نمايندگان آژانس انرژی اتمی اسرائيل، و همچنين کارشناسان تبليغات و وزيران امور خارجه و دفاع اسرائيل را بعهده داشت. دستور جلسه بررسی ادعاهای گزارش اطلاعاتی آمريکا بود که می گويد ايران از سال 2003 به اينسو برنامه توليد سلاحهای اتمی خود را متوقف کرده است. شرکت کنندگان در جلسه اتفاق نظر داشتند که گزارش ضربه جانانه ای بر اسرائيل بود و بعضی نيز آن را يک «شکست اطلاعاتی و ديپلوماتيک بزرگ» توصيف کردند.


لحن اولمرت در آن جلسه تند و قاطع بود. او به سران آژانس های اطلاعاتی و نمايندگان آژانس انرژی اتمی دستور داد « همه توانايی ها و ظرفيت های اطلاعاتی اسرائيل را بکار بگيرند تا نشان دهند که گزارش آمريکايی اطلاعات را نادرست تعبير کرده است.» بن کاسبيت، روزنامه نگار اسرائيلی که با آژانس های اطلاعاتی روابط نزديکی دارد می گويد ماير داگان، سرپرست موساد در آن جلسه به اولمرت قول داد که آژانس او به جهان ثابت خواهد کرد که علاوه بر برنامه سلاح های اتمی که در سال 2003 متوقف شد و برنامه اتمی برای مقاصذ مسالمت آميز که در حال پيشرفت است، ايران يک برنامه مخفی دارد که تاکنون تواسنه است آن را پنهان کند. داگان قول داد برای اثبات اينکه ايرانی ها سعی دارند از طريق اين برنامه مخفی بدون اطلاع جهان خارج به توانايی اتمی نظامی دست يابند با ديگران همکاری نمايد.


در ارتباط با تبليغات در آن جلسه تصميم گرفته شد که کارزار توقف ناپذيری- البته نه از طرف آژانس های رسمی اسرائيلی- عليه گزارش آمريکا به راه انداخته شود. در آن جلسه توافق شد که در اسرائيل در سطوح نظامی و سياسی رسمی طوری عمل نشود که به نظر برسد اسرائيل می خواهد دولت آمريکا را بسمت درگيری نظامی با ايران به هر قيمت که شده هول بدهد. در نتيجه، تصميم گرفته شد که اين کارزار از طرف کارشناسان تبليغاتی اسرائيل و با همکاری ژنرالهای بازنشسته، کارشناسان انرژی، و سران بازنشسته آژانس های اطلاعاتی و با همکاری سران گروه های يهودی در ايالات متحده و طرفهای آمريکايی که از گزارش انتقاد کرده اند، پيش برده شود.


اگرچه اساس کارزار تبليغاتی عليه گزارش اعلام نشده است، اما طی يک هفته ای که از آغاز آن می گذرد می توان مکانيسم هايی که برای رسيدن به اهداف آن بکار گرفته می شود را ديد، مکانيسم هايی که متناقض و ضعيف به نظر می رسند. شرکت کنندگان در کارزار تبليغاتی اسرائيل در باره حرفه ای بودن گزارش شک کرده، ادعا می کنند که آمريکايی ها اطلاعات جاسوسی را نادرست و ناکامل تفسير کرده اند. آنها همچنين نسبت به انگيزه های 16 مقام ارشد در آژانش های اطلاعاتی آمريکا که گزارش را نوشته اند اظهار ترديد کرده و ادعا می کنند که آن گزارش بر پايه درس های جنگ در عراق تهيه شده است- که طی آن دولت آمريکا جنگ خود را با اطلاعات آمريکايی که می گفت صدام حسين دارای سلاحهای کشتار جمعی است توجيه کرد، اطلاعاتی که نادرست بودن آنها بعداً ثابت شد. کسانی که کارزار اسرائيلی را می گردانند ادعا می کنند که نويسندگان گزارش می خواستند با بی اعتبار کردن علنی دلائل جنگ با ايران مانع آن شوند که پرزيدنت بوش جنگ با ايران را شروع کند.


با اين وجود، تبليغات چی های اسرائيلی با طرح اين ادعا که گزارش با تشويق خود بوش- که دنبال توجيهی می گشت که دست به جنگ عليه ايران نزند- منتشر شد و در پی انتشار گزارش جنگ بوضوح غيرممکن شده است، دچار تناقض گويی می شوند. دولت اولمرت هم برای اينکه يک ماهيت شخصی به گزارش اطلاعاتی آمريکا بدهد اجازه داد گزارش تهيه شده از طرف پژوهشگران وزارت امور خارجه اسرائيل به بيرون درز کند، اين گزارش ادعا می کند بوش بعلت ضعف های فعلی اش تصميم گرفت عليه ايران دست به جنگ نزند. رسانه های اسرائيلی پيش از آن با ذکر نقل قولهای مناسب از شماری از مقامات ارشد اسرائيلی که عزم بوش برای پايان دادن به برنامه اتمی ايران را می ستودند، موضوع را جا انداخته بودند.

با اين وجود، اين تلاش های تبليغاتی اسرائيل نتوانسته است اکثر رسانه های اسرائيل را قانع کند. همه مفسران مسائل اطلاعاتی روزنامه های اسرائيلی، از قبيل رونين برگمن، يوسی مِلمن، امير اورين، و ديگران تأکيد می کنند که گزارش اطلاعاتی آمريکا بر اساس همان اطلاعات جاسوسی که در اختيار اسرائيل است قرار دارد و اينکه آژانس های جاسوسی اسرائيلی هيچ اطلاعاتی در اختيار ندارند که آمريکايی ها از آن بی خبر باشند. اين مفسران همچنين تأکيد می کنند که مقامات ارشد در آژانس های اطلاعاتی اسرائيل خوب می دانستند که نمی توانند حرفه ای بودن آژانس های اطلاعاتی آمريکا را رد کنند.


اسرائيل در سطوح سياسی و امنيتی با گزارش اطلاعاتی آمريکا شديداً سرافکنده شده است، زيرا اسرائيل-بويژه آژانس های اطلاعاتی آن- را بمثابه طرفی نشان می دهد که می خواهد بدون هيچ توجيهی واشنگتن را وارد درگيری با تهران نمايد. البته اسرائيل هم از نظر ديپلوماتيک و هم از نظر پوشش رسانه ای باخته است. گژارش همچنين ضربه ای است بر استراتژی اسرائيلی طرح شعار «يک ايران اتمی برای صلح و امنيت جهان تهديد است»


در حاليکه با انتشار گزارش اطلاعاتی، نقشه اسرائيل برای اينکه دولت بوش برنامه اتمی ايران را با اقدام نظامی متوقف کند شکست خورده است، تل آويو پی برده است که حتی رييس جمهور بعدی آمريکا هم بعد از اين گزارش قادر نخواهد بود به گزينه رو در رويی نظامی با ايران متوسل شود. در عين حال، تل آويو همچنين پی برده است که توانايی آن برای متقاعد کردن ملت های جهان به تحميل تحريم های اقتصادی سخت تر عليه تهران، عليرغم و عده های بوش و کاندوليزا رايس وزير امور خارجه برای ادامه تلاش ها در جهت اعمال فشار بيشتر بر تهران، تضعيف شده است. تل آويو می داند که بسياری از کشورهای جهان که روابط اقتصادی و تجاری با تهران دارند در پی انتشار گزارش نفس راحتی کشيده اند، زيرا به آنها امکان می دهد در برابر تلاش های واشنگتن برای جذب آنها به يک ائتلاف ضد ايرانی مقاومت کنند.


با اين وجود، مخمصه ای که اسرائيل پس از انتشار گزارش اطلاعاتی آمريکا دچار آنها شده است محدود به اين نمی شود. بنا به گفته تصميم گيران در تل آويو، ايران حتا بدون سلاح های اتمی هم برای اسرائيل يک تهديد استراتژيک به حساب می آيد. بنا به گفته ژنرال بنيامين بن اليزر، وزير تاسيسات زير بنايی اسرائيل، ايران دارای زرادخانه عظيم موشک های بالستيک است که می تواند تمام خاک اسرائيل را هدف قرار دهد. تسوی باريل، پژوهشگر و نويسنده معروف اسرائيلی می گويد گزارش اطلاعاتی آمريکا موجب آن شده است که تل آويو «يک ثروت استراتژيک مهم» را از دست بدهد، و اسرائيل پس از اين در ادامه بازاريابی برای نگرش قالبی که برای حفظ سياست های خود در منطقه عليه ايران پخش می کند،با مشکل روبور خواهد شد. بعنوان مثال، اکنون برای اسرائيل مشکل خواهد بود که از سوريه بخواهد بعنوان پيش شرط شروع مذاکرات صلح روابطش با ايران را قطع کند. رونی دانيل، مفسر نظامی تلويزيون کانال 2 اسرائيل معتقد است که گزارش ضربه سختی بر تلاش های اسرائيل برای نزديک شدن بيشتر به دولتهای عرب-بويژه دولت های خليج- است، زيرا بحث اسرائيل را که می گويد خطر ايران مخرج مشترکی بين آنهاست که بستر لازم را برای همکاری و تفاهم متقابل، و حتا يک ائتلاف براساس منافع مشترک فراهم می کند را سست می نمايد.


ترسناک ترين چيز برای محافل اسرائيلی اين واقعيت است که گزارش اطلاعاتی آمريکا می تواند راه را برای مرحله جديدی در روابط بين تهران و واشنگتن هموار کند. تل آويو با نگرانی شديد شاهد آن بود که احمدی نژاد رييس جمهور ايران در نشست اخير خليج شرکت کرد. محافل استراتژيک در تل آويو ادعا می کنند که دعوت از احمدی نژاد بدون چراغ سبز واشنگتن ممکن نبود. در عين حال، اين محافل با نگرانی به افزايش ملاقات ها بين ديپلومات های ايرانی و آمريکايی به دعوت دولت نوری المالکی در بغداد اشاره می کنند که هدف آن کاهش سطوح خشونت در عراق است. تل آويو همچنين به توافق بر سر رييس جمهور جديد لبنان اشاره کرده و ادعا می کند که آن توافق نشانگر شروع مرحله جديدی در روابط بين دو طرف بحساب می آيد. بطور کلی، تصميم گيران در اسرائيل معتقدند که گزارش آمريکايی يک پيروزی ديپلواتيک برای ايران است.

علاوه براين، گزارش ضربه ای است بر اعتبار آژانس های اطلاعاتی اسرائيلی که هميشه خود را بعنوان ارائه کنندکان بی چون و چرای داده های اطلاعاتی ترسيم کرده اند اين تحول برای اسرائيل بسيار منفی است، زيرا غرب-و بويژه واشنگتن- تصميم های خود را اغلب براساس اطلاعاتی که از طرف اسرائيل ارائه شده قرار داده اند. ترديد در باره اعتبار آژانس های اطلاعاتی اسرائيل به نقطه ای رسيده است که يوسی مِلمَن خبرنگار اطلاعاتی روزنامه اسرائيلی هارتض، آژانس های اطلاعاتی اسرائيل را به «جعل» داده های اطلاعاتی در خدمت به منافع رهبران اسرائيل متهم کرده است. ملمن از دولت خواست به پيشنهاد اِفريم هَلوی سرپرست سابق موساد برای شروع گفتگو با ايران پاسخ بدهد.


با اين وجود، چنين به نظر می رسد که تصميم گيران در اسرائيل قصد دارند به سياست ستيزگرانه ادامه بدهند. آويگدور ليبرمن، معاون وزير امور خارجه اسرائيل روز جمعه طی مصاحبه با تلويزيون کانال 2 اسرائيل خاطر نشان ساخت که اکنون اسرائيل به تنهايی با ايران رو در روست. آينده نشان خواهد داد که آيا اظهارات آنها پيش در آمدی بر اقدام يک جانبه است.


http://weekly.ahram.org.eg/2007/875/re5.htm

 

 

 

 

 

 

 



 

© Copyright 2007-2018 Political Articles. All rights reserved