بازي خطرناک سیا در ایران

   

20 آذر

 

دنياي ما: یکي از گفتني ترین نمونه ها، عملیاتي است که سیا در سال 2004 با نام رمز « مرلین» و منطبق با سنت کارگاه هاي کي استون*، براي انتقال مدارک بسیار حساس به ایران اجرا کرد؛ در این مدارک براي انداختن ایراني ها به مسیر غلط و معطل کردن آنها در مسابقه براي بمب اتمي، حساب شده اشتباهي گنجانده شده بود. براي موثر کردن هر چه بیشتر نقشه، آنها به فردي که در گذشته به آمریکا فرار کرده بود مراجعه کردند ...



فیگارو
برگردان: حسن صابونچي

آرشیو ژانویه 2006 دنیای ما

بازي خطرناک سیا در ایران


دنیای ما: این ترجمه حدود دو سال پیش ، در ژانویه 2006، برای سایت انجام گرفت. از آنجا که این مطلب در ارتباط با جاسوسی های سازمان اطلاعاتی آمریکا، سی. آی.ا. می باشد و در عین حال با گزارش " شورای اطلاعاتی آمریکا" هم بی ارتباط نیست، بار دیگر درج می شود.


هر وقت رژیم ایران جامعه جهاني را نادیده مي گیرد و – مانند سه شنبه گذشته - از سر گرفتن « برنامۀ هسته اي صلح آمیز» خود را اعلام مي کند، واشینگتن واکنش نشان مي دهد و از متحدان خود مي خواهد « براي کنترل جاه طلبي هاي اتمي ایران، اقدامات اضافي را مورد بررسي قرار دهند.» آنچه دولت آمریکا راجع به آن حرف نمي زند، خطاي سرویس هاي مخفي آن است که شاید تهران را به بمب اتمي نزدیک تر کرده باشد.

داستان در کتاب وضعیت جنگي: تاریخ پنهان سیا و دوات بوش، نوشته جیمز رایزن ( انتشارات آزاد) افشا شده است. این داستان به مسائل دیگري افزوده مي شود – که قبلاً از طرف همین گزارشگر در نیویورک تایمز علني شده اند – مانند شنود غیرقانوني از طرف آژانس امنیت ملي، و یک سري روشنگري هاي خجالت آور در ارتباط با آنچه سیا قبل از حمله به عراق، راجع به زرادخانه صدام حسین مي دانست. آنچه ظاهر مي شود، تصویر آژانسي است که بعد از پایان جنگ سرد، جهت خود را از دست داده و نتوانسته آمدن یازده سپتامبر را ببیند، آژانسي که به خود پشت پا مي زند. به گفته نویسنده « در دولت بوش، هیچ نهاد دیگري این چنین بطور کامل در انجام وظائفش شکست نخورده است.»


عملیات «مرلین»


یکي از گفتني ترین نمونه ها، عملیاتي است که سیا در سال 2004 با نام رمز « مرلین» و منطبق با سنت کارگاه هاي کي استون*، براي انتقال مدارک بسیار حساس به ایران اجرا کرد؛ در این مدارک براي انداختن ایراني ها به مسیر غلط و معطل کردن آنها در مسابقه براي بمب اتمي، حساب شده اشتباهي گنجانده شده بود. براي موثر کردن هر چه بیشتر نقشه، آنها به فردي که در گذشته به آمریکا فرار کرده بود مراجعه کردند - به یک مهندس هسته اي در یکي از محرمانه ترین مجتمع مجتمع هاي زمان شوروي است- فردي که سیا براي سال ها، ماهانه 5000 دلار به او مي پرداخت. این فرد به حرص زدن براي پول و داشتن شخصیت پیچیده معروف بوده است، اما سیا تصمیم گرفت به او اعتماد کند.


جیمز رایزن فاش مي کند که نقشه هاي ساختمان یک چاشني اتمي تي.بي.آ 480،« یکي از حفاظت شده ترین اسرار در جهان» به او تحویل شد. مساله اینجاست که این شهروند آمریکایي روسي الاصل پس از چند دقیقه متوجه عیب آن شد. البته این براي متوقف شدن عملیات مرلین کافي نبود. این فرد جهت « فروش یا دادن» اسرار ارزشمند خود به نمایندگان ایران در آژانس بین المللي انرزي اتمي، که قرار است علیه گسترش اتمي فعالیت کنند، به وین گسیل شد... او تصمیم گرفت یک پیشنهاد خیرخواهانه ارائه کند و با لحني ایمایي که به طرف مقابل هشدار مي داد گفت:« اگر تصمیم گرفتید چنین چیزي بسازید، باید به یکسري سوالات عملي توجه کنید. براي یافتن جوابها مشکلي نخواهید داشت، اما انتظار دارم در قبال آن هواي من را داشته باشید.»


سگ هاي شکاري تیزهوش سیا تصور نمي کردند کسي حیله گرتر از خودشان به آنها رودست بزند. آنها همچنین تصور نمي کردند که ایراني ها بتوانند سریعاً نقص نقشه را کشف کرده و آن را تصحیح کنند، و از اینطریق گام ارزشمندي بسوي تولیده بمب بردارند. تهران بدون تردید قادر بود، مدارک سري این فراري روسي را با مدارکي که عبداالقادر خان، سرپرست برنامه اتمي پاکستان به آنها فروخته بود، مقایسه کند. به گفته رایزن: « این یکي از بي پروا ترین عملیات در تاریخ سیا است، عملیاتي که احتمال مي رود به گذاشتن سلاح هاي اتمي در دست یکي از دولت هاي لیست « محور شیطاني» پرزیدنت جورج دبلیو بوش، کمک کرده باشد. دیوید آلبرایت بازرس سابق آژانس بین المللي انرژي اتمي طي نوشته اي در لوس آنجلس تایمز مي پرسد: « منظور از این کار را اصلاً نمي فهمم، چرا باید چنین چیزي را در اخیار ایراني ها قرار دهید؟»


حفاظ بر دور بوش


آژانس لنگلي [ منطقه اي که مقر اصلي سیا در آن قرار دارد] در برابر محتواي کتاب سکوت کرده است، و خود را با محکوم کردن « اشتباهات جدي» آن راضي کرده است. البته کتاب مطالب مزاحم دیگري را هم در بر دارد. در اثر اشتباه مسئول ارتباطاتي، کل شبکه سیا در ایران در اختیار یک مامور دوجانبه ایران قرار گرفت، و موجب از بین رفتن کل شبکه شد. در ارتباط با عراق، در سپتامبر 2002، حدود 30 عراقي مهاجر مقیم آمریکا که از وابستگان مهندسین صدام حسین بودند، براي دیدن خانواده هایشان و طرح پیشنهاد پناهندگي در قبال اطلاعات پیرامون سلاح هاي کشتار دسته جمعي، بسیج شدند. همه آنها با این ارزیابي برگشتند که از سال 1991 به بعد، برنامه تولید سلاح هاي کشتار جمعي وجود ندارد. معذالک، سیا یک ماه بعد یک برنامه تبلیغاتي وسیع پیرامون وجود سلاح هاي بیولوژیک و شیمیایي و « شروع دوباره برنامه هسته اي صدام» به راه انداخت. جیمز رایزن همچنین چگونگي بازگشت افغانستان به وضعیت « مواد مخدر- دولت» را نشان مي دهد، وضعیتي که در آن، زیر گوش سربازان و جاسوسان آمریکایي، 87 در صد هروئین جهان را تولید مي شود. و او چگونگي ایجاد ابهام پیرامون شکنجه وارد شده به اسراي جنگ علیه ترور، از طریق ایجاد یک « منطقه محرمانه» غیر قابل نفوذ پیرامون جورج دبلیو بوش را توضیح مي دهد: پرزیدنت هرگز چیزي را امضاء نکرده و هرگز بطور رسمي « در جریان» موضوع قرار نگرفته است. در نتیجه، او ظاهر حق بجانب و تکذیب کننده اي را حفظ کرده است.


* توضیح مترجم:

کي استون کاپس، نام یک سریال صامت پلیسي- کمدي است که بین سال هاي 1912 و 1917 در آمریکا تولید مي شد. این اصلاح در اشاره به دست و پا چلفتي بودن و ارتکاب خطاي فاحش در فعالیت هاي گروهي، به کار برده مي شود؛ بویژه اگر، اشتباهات، همراه با مقدار زیادي انرژي و فعالیت بوده، و یا در نتیجه فقدان همانگي میان اعضاء گروه اتفاق افتاده باشد. بعنوان مثال، خانم کارولین پاریش، یکي از اعضاء فراکسیون پارلماني حزب لیبرال کانادا، مبارزات انتخاباتي حزب خود در انتخابات ژوئن 2004 را به « دوندگي هاي کارآگاه هاي کي استون» تشبیه کرد.


http://www.lefigaro.com/international/20060106.FIG0349.html

 

 

 

 

 

 

 



 

© Copyright 2007-2018 Political Articles. All rights reserved