گزارش تحليلي فارس

گزارش شوراي اطلاعات ملي آمريكا نكته انحرافي هم دارد

 

14 آذر

خبرگزاري فارس: تسليحاتي خواندن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در گذشته، نكته انحرافي گزارش شوراي اطلاعات ملي آمريكا بوده و انتشار اين گزارش در مقطع حساس كنوني، آگاهانه و بر اساس سياست‌هاي از پيش طراحي شده واشنگتن است كه نيازمند واكنش معقولانه‌اي است.

 

به گزارش خبرگزاري فارس، شوراي اطلاعات ملي آمريكا كه مجموعه‌اي از 16 سازمان اطلاعاتي و امنيتي آمريكا است، روز دوشنبه با انتشار نسخه‌اي از ارزيابي مربوط به برنامه هسته‌اي ايران تاكيد كرد كشورمان از پاييز سال 2003 برنامه تسليحات هسته‌اي خود را متوقف كرده و تا نيمه سال 2007 آن را از سر نگرفته است.

در اين گزارش نويسندگان با اطمينان زياد اعلام كردند ايران در سال 2003 به دليل فشارهاي بين‌المللي برنامه توليد سلاح هسته‌اي‌اش را متوقف كرده و با اطميناني متوسط نيز عنوان كردند كه ايران ممكن است از نظر فني قادر به توليد اورانيوم با غناي بالاي كافي براي توليد سلاح طي سال‌هاي 2010 الي 2015 باشد.

استقبال از گزارش شوراي اطلاعات ملي آمريكا كه تاييد كننده عدم فعاليت از سوي ايران براي دستيابي به تسليحات هسته‌اي است بدون در نظر گرفتن نكته انحرافي موجود در اين گزارش كه تاكيد دارد ايران به دنبال تسليحات نظامي است و به دليل فشارهاي بين‌المللي آن را در سال 2003 متوقف كرده و اين توانايي را دارد كه در سال‌هاي آينده به آن دست يابد، مي‌تواند منطق دولت بوش براي دنبال كردن خط مشي تند عليه كشورمان را قدرت بخشيده و آن را تقويت كند.

انتشار چنين گزارشي در اين مقطع حساس از سوي دولت آمريكا آگاهانه و بر اساس سياست‌هاي از پيش طراحي شده است و هرگونه واكنش غيركارشناسي مي‌تواند نتايج منفي را براي كشورمان در برداشته باشد.

فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورمان همواره صلح‌آميز بوده و از سال 2003 تاكنون كه بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بيش از 2000 نفر روز بازرسي از تاسيسات هسته‌اي كشورمان داشته‌اند، نتوانسته‌اند سند و مدركي را دال بر تسليحاتي بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران پيدا كنند.

البرادعي مدير كل آژانس نيز خود در واكنش به گزارش آمريكا به اين مسئله اذعان داشته و گفته است: «نتايج گزارش اخير آمريكا مطابق يافته‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در خصوص برنامه هسته‌اي ايران است مبني بر اين كه هيچ مدرك محكمي بر انحراف اين برنامه وجود ندارد و در تأسيسات اتمي اين كشور فعاليت هسته‌اي براي مقاصد نظامي مشاهده نشده است.»

البرادعي همچنين در سفري كه به آمريكا داشت بر اين نكته تاكيد داشت كه هر كسي مدرك و سندي دال بر غير صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران دارد به آژانس‌ بين‌المللي انرژي اتمي ارائه كند.

شوراي اطلاعات ملي آمريكا كه بالاترين سازمان اطلاعاتي اين كشور محسوب مي‌شود و گزارشش نتيجه بررسي 16 سازمان اطلاعاتي و جاسوسي اين كشور از جمله "سيا" است، اگر سند و مدركي دال بر تسليحاتي بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در سال 2003 و ما قبل آن دارد، چرا تاكنون ارائه نكرده است.

جمهوري اسلامي ايران تا قبل از 2003 در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز خود صرفا تخلفات اداري داشته و به آژانس درست اطلاعات نداده و صرفا اين مسئله در گزارش‌هاي مدير كل آژانس مورد تاييد قرار گرفته است و هيچ صحبتي از انحراف فعاليت‌هاي صلح‌آميز ايران نشده است.

علاوه بر اين البرادعي در گزارش قبلي خود كه از حل شدن موضوعات پلوتونيوم و باز فرآوري خبر داده بود اعلام كرد كه در صورت انجام شدن مداليته توافق شده ميان ايران و آژانس، آژانس قادر خواهد بود گذشته فعاليت‌هاي ايران را بازسازي كند.

طرح اين موضوع از سوي مدير كل آژانس خود سندي حاكي از اين است كه فعاليت‌هاي قبلي ايران (حتي قبل از 2003) مشكل و انحرافي نداشته است.

نكته قابل تامل ديگري كه در مورد اين گزارش وجود دارد آن است كه اين شورا دو سال پيش در گزارشي با قاطعيت از پيگيري برنامه هسته‌اي نظامي از سوي كشورمان خبر داده بود و در اين مدت مقامات آمريكايي نيز همواره تاكيد بر اين مسئله داشته و عنوان مي‌كردند ايران به دنبال ساخت سلاح هسته‌اي است.

اين گزارش نقض كننده گزارش دو سال پيش خود است و همين مسئله اين سازمان را زير سؤال مي‌برد و بر بي‌اعتباري سازمان‌هاي اطلاعاتي و جاسوسي آمريكا مي‌افزايد.

واشنگتن پنج سال پيش هم به دنبال گزارش‌ سازمان‌هاي اطلاعاتي‌اش مبني بر برخورداري عراق از يك برنامه گسترده توليد سلاح‌هاي هسته‌اي و سلاح‌هاي كشتار جمعي، حمله‌ نظامي به اين كشور را ترتيب داد اما پس از حمله به اين كشور هيچ مدركي در اين باره به دست نيامد و واشنگتن رسما اعلام كرد اطلاعات ارائه شده "غلط" بوده است.

اين مسئله نشان مي‌دهد كه سيستم‌هاي اطلاعاتي آمريكا ناكارآمد بوده و بر كشورها اشراف و اطلاعاتي ندارند و يا اينكه با تهيه گزارش‌هايي كذايي براي اهداف سياسي واشنگتن زمينه‌سازي مي‌كنند.

تاييد هر دو حالت و تصميم‌گيري در مورد مسائل مهم با تكيه بر اين گزارش‌ها از سوي سازمان‌ها و مجامع بين‌المللي مي‌تواند عواقب بسيار خطرناكي را در پي داشته و حيات بشري را مورد تهديد قرار دهد كه هم اكنون اوضاع عراق و افغانستان خود دليلي بر اين واقعيت است.

در شرايط حساس كنوني كه آمريكا، انگليس، فرانسه و آلمان چهار عضو از گروه 1+5 به دنبال قانع كردن دو عضو ديگر اين گروه يعني چين و روسيه براي صدور قطعنامه‌اي با اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه جمهوري اسلامي ايران در قبال عدم توقف غني‌سازي از سوي كشورمان است، انتشار اين گزارش با تناقضات ذكر شده مي‌تواند تلنگري براي جامعه بين‌الملل و اعضاي اين گروه باشد.

واشنگتن به دنبال انتشار گزارش جديد محمد البرادعي مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه بار ديگر عدم انحراف فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز ايران را مورد تاكيد و خبر از حل شدن مسائل مهم مورد نظر آژانس داد، براي صدور قطعنامه در تنگناهاي دشواري قرار گرفته و براي دست يافتن به اهداف خود از هيچ اقدامي فرو گذار نخواهد بود.

البته تحليل‌گران و حتي مقامات سياسي بين‌المللي بر اين اعتقادند كه انتشار گزارش شوراي اطلاعات ملي آمريكا در اين مقطع زماني ضربه‌اي محكم بر دولتمردان آمريكايي بوده و ادامه سياست‌هاي اين كشور براي ترغيب كردن كشورها براي اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه تهران را با چالش‌هاي جدي مواجه خواهد ساخت.

در اين ميان، واشنگتن دعوت به تعديل سياست‌هايش در قبال ايران شده است تا بار ديگر تجربه عراق تكرار نشود.

هري ريد رهبر اكثريت دموكرات مجلس سناي آمريكا ابراز اميدواري كرده دولت بوش گزارش جديد اطلاعاتي درباره ايران را به دقت مطالعه كند و سياست هايش را در قبال ايران تعديل كند.

"مايكل روبن"، يك محقق مركز جاسوسي ملي آمريكا نيز نوشت: اين گزارش كار دولت آمريكا را با مشكل مواجه كرد و اين اجازه را به برلين، پكن و مسكو مي‌دهد تا با دور سوم تحريم‌ها عليه ايران مخالفت كنند.

روزنامه آمريكايي واشنگتن پست نيز تصريح كرد: گزارش شوراي اطلاعات ملي آمريكا درباره پرونده هسته‌اي ايران ضربه محكمي به دولت "جورج بوش"،رئيس جمهور آمريكا بود.

خبرگزاري رويترز هم درباره گزارش اخير سازمان‌هاي جاسوسي آمريكا نوشت: اين گزارش، تمام تلاش‌هاي آمريكا براي قانع‌ساختن كشورهاي ديگر با هدف اعمال دور سوم تحريم‌ها از طريق سازمان ملل متحد عليه ايران را به شكست كشاند.

وانگ گويانگا سفير چين در سازمان ملل متحد نيز به خبرنگاران گفته است انتشار "ارزيابي ملي اطلاعات" درباره برنامه اتمي ايران توافق روز شنبه گروه 1+5 درباره بررسي گسترش تحريم هاي بين المللي عليه اين كشور را زير سوال برده است.

محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي هم ابراز اميدواري كرده با انتشار گزارش اطلاعاتي آمريكا، دستيابي به راه حلي براي پايان دادن به مناقشه هسته‌اي ايران هموار شود.

با اين وجود آمريكا، انگليس و فرانسه موضعي مقابله‌جويانه را با تكيه بر نكته انحرافي گزارش شوراي اطلاعات ملي آمريكا مبني بر اينكه ايران در سال 2003 فعاليت‌هاي تسليحات هسته‌اي خود را تحت فشار‌هاي بين‌المللي متوقف كرده است، اتخاذ كرده‌اند.

جورج بوش رئيس جمهور آمريكا روز گذشته در سخناني گزارش اطلاعاتي اخير درباره برنامه هسته‌اي كشورمان را يك علامت هشدار خواند و خواهان ادامه فشارهاي جهاني بر ايران شد.

وي گفت كه ايران كماكان به دنبال فناوري‌هايي است كه براي سلاح هسته‌اي ضروري است.

سخنگوي نخست وزير انگليس هم گزارش جديد اطلاعاتي آمريكا را تاييد كننده نگراني اين كشور درباره برنامه اتمي ايران دانست و آن را بيانگر تاثيرگذاري تحريم‌ها و فشارهاي بين المللي بر كشورمان عنوان كرد و فرانسه ديگر متحد آمريكا نيز موضع مشابهي را در اين زمينه اتخاذ كرده است.

 

 

 

 

 

 

 



 

© Copyright 2007-2018 Political Articles. All rights reserved