آمریکا و تغییر در راهبرد مقابله با ایران

 

سیمور هرش: نه تأسیسات اتمی، بلکه مراکز سپاه آماج حملات احتمالی آمریکا خواهند بود

دويچه وله: آمریکا در مقابله با برنامه اتمی ایران ظاهراَ دست به تغییراتی در استراتژی خود زده است. سیمور هرش، روزنامه‌نگار آمریکایی در تازه‌ترین گزارش خود از بازبینی طرح‌های نظامی آمریکا در رابطه با ایران نوشته است.

واشنگتن در مقابله با برنامه اتمی ایران گرچه رسماَ  مشی تشدید تحریم‌ها را دنبال می‌کند، اما به طور غیررسمی ظاهراَ  دست به تغییراتی در استراتژی خود زده است. بر اساس استراتژی جدید نه تأسیسات اتمی ایران، که سپاه پاسداران و اردوگاه‌های آموزشی آن هدف حملات احتمالی آمریکا قرار خواهند گرفت.

این تغییر استراتژی دولت بوش، موضوع گزارش تازه سیمور هرش، خبرنگار آمریکایی در نشریه‌ی نیویورکر است. هرش به سبب گزارش‌های افشاگرانه‌اش از صحنه‌سازی برای آغاز جنگ ویتنام و نیز برملاکردن شکنجه زندانیان در زندان ابوغریب شهرتی جهانی یافته است.

 

تغییرآماج بمباران‌ها

به نوشته سیمور هرش، چند هفته پیش فرماندهی کل ارتش ایالت متحده،  بنا به اصرار دفتر دیک چینی، معاون رئیس جمهور آمریکا، طرح حمله احتمالی به ایران را مورد بازبینی قرار داده است. در حالی که طرح قبلی بر بمباران سنگین مراکز مختلفی در ایران متمرکز بود، در طرح جدید مراکز عمده سپاه پاسداران در تهران و سایر نقاط آماج حملات احتمالی هستند.

بنا به اطلاعات هرش، جرج بوش و دستیاران او اینک توجه خود را بر روی سپاه پاسداران متمرکز کرده‌اند، چرا که به باور آنها، دیگر نمی‌توان افکار عمومی را قانع کرد که برنامه اتمی ایران تهدیدی بلاواسطه است و از همین رو، بمباران سنگین و گسترده ایران از حمایت عمومی  برخوردار نخواهد شد. علاوه بر این، کاخ سفید و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به این نظر رسیده‌اند که ایران تا دستیابی به بمب اتمی هنوز ۵ سال دیگر وقت لازم دارد.

 

دلیلی قابل قبول برای افکار عمومی آمریکا

هرش با استناد به گفته‌های یک مقام ارشد سابق در سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، از تشکیل جلسه‌ای در کاخ سفید در تابستان امسال خبر می‌دهد که در آن این توافق وجود داشته که حمله محدود به ایران که جنبه دفاعی داشته باشد را می‌توان برای  افکار عمومی توجیه کرد. منبا و شاه‌بیت چنین توجیه‌ای این است که سپاه پاسداران از شورشیان عراق حمایت می‌کند. لذا مسئله بر سر  جنگ با کسانی دور خواهد زد که باعث کشته‌شدن سربازان آمریکایی می‌شوند. همین استدلال، موضع دولت در شروع احتمالی حمله به مراکز سپاه پاسداران خواهد بود.

هرش در ادامه به نقل از مقام اطلاعاتی یادشده می‌نویسد که گرچه کاندالیزا رایس، با استناد به ادامه تلاش‌های دیپلماتیک، همکارانش در کاخ سفید را به برخوردی احتیاط‌آمیز فرا می‌خواند، اما معاون رئیس جمهور و هم‌نظران وی در تلاشی ولو تردید‌آمیز هستند تا هر چه سریعتر اقدامی نظامی علیه ایران انجام شود.

 

شرایطی مشابه پاییز ۲۰۰۲

یک کارشناس پیشین سازمان سیا نیز به هرش گفته است:« اکثریت تحلیلگران و ماموران کار کشته سیا در حال انتقال به قسمت ایران هستند. اوضاع همانند پاییز ۲۰۰۲، چند ماهی قبل از اشغال عراق است. آن زمان هم گروه اطلاعاتی عراق، مهمترین قسمت سیا بود. کسانی که در حال پرداختن به ایران هستند؛ تجربه کمی نسبت یه این کشور دارند. در صورت حمله، واکنش ایران چه خواهد بود؟ آنها واکنش نشان خواهند داد، اما دولت تا کنون به واکنش آنها فکر نکرده است.»

 گزارشگر نیویورکر در ادامه می‌نویسد:« هواپیماهای نیروی دریایی، کشتی ها و موشک های کروز اکنون در خلیج فارس هستند و روزانه به عملیات می‌پردازند. آنها به همه وسایل و امکانات مورد نیاز دسترسی دارند؛ حتی سامانه های کنترل و هشدار هوایی نیز آماده هستند و اهداف در ایران نیز مورد شناسایی قرار گرفته‌اند.»

 

سخنگویان دولت تأیید نمی‌کنند

به نوشته هرش، برژینسکی نیز معتقد است که  کاخ سفید به دنبال حمله محدود اما موثر به ایران  است..

برایان ویلیامز، سخنگوی پنتاگون اما می گوید: « رئیس جمهور آمریکا تاکید کرده است که ما به راه های دیپلماتیک پایبند هستیم و به ایران احترام می گذاریم. وزارت خارجه به همراه جامعه جهانی در حال انتقال همه جانبه پیام ما هستند.»

هرش می گوید که بارها به او هشدار داده اند که بوش آماده است تا "دستور اعدام (مجازات)" را برای حمله به ایران صادر کند، اما شاید چنین دستوری هیچ وقت صادر نشود. این در حالی است که روز به روز در دولت آمریکا  بر شوق حمله به ایران  افزوده می شود. در اوائل اوت ، دولت آمریکا قصد داشت سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی بگذارد.

کنگره آمریکا در قطعنامه‌ای که اواخر ماه سپتامبر به تصویب رساند، از دولت آمریکا خواست که سپاه را عملاَ در لیست سازمان‌ها تروریستی قرار دهد. این مصوبه گرچه برای دولت الزام‌آور نیست، اما کاندالیزا رایس نیز اخیراَ از احتمال اقدامات تحریمی علیه سپاه قدس سخن گفته است.

هرش در پایان مقاله خود گرچه به واکنش‌های احتمالی ایران اشاره می‌کند، اما بر این نکته تأکید دارد که منابع اطلاعاتی‌اش از کمبود اطلاعات در مورد وظایف و کارکرد نهادها و اشخاص  مختلف در ایران شاکی بوده‌اند.

همزمان با انتشار گزارش هرش در نشریه‌ی نیویورکر، جان بولتون سفیر سابق ایالت متحده در سازمان ملل که به جناح نومحافظه‌کاران آمریکا نزدیک است، روز یکشنبه ۳۰ سپتامبر  در سخنرانی در کنفرانس  حزب محافظه کار بریتانیا گفت که دیپلماسی در مورد برنامه هسته ای ایران با شکست مواجه شده و واشینگتن باید حمله نظامی به این کشور را مورد بررسی قرار دهد. به گزارش  آسوشیتدپرس، جان بولتون ضمن اشاره به برنامه هسته ای ایران گفت که در زندگی همیشه مجبوریم انتخاب کنیم و ما در حال نزدیک شدن به وضعیتی  هستیم که باید حمله نظامی را انتخاب کنیم.

 

 

 

 

 

 



 

© Copyright 2007-2018 Political Articles. All rights reserved