بمب ايراني غيرقابل تحمل

نوشته: جاشوا موراوچيك

ترجمه سعيد استادرضا

4 آذر 1386

 

انتخاب ما واضح و روشن است: پذيرفتن ايران اتمي يا فلج كردن برنامه هسته‌اي ايران با نيروي نظامي. غیر از این هيچ چيز تهران را متوقف نخواهد كرد.

دولت‌ها، بخصوص دولت­های غیر متعصب، به ندرت از ابزار زور سخن می­گویند. چين و روسيه تحريم‌هاي قدرتمندي را كه به راستي گزندگي دارند وتو خواهند كرد، اما به هر حال كاري نمي‌خواهند بكنند. نه هند و نه پاكستان در پاسخ به تحريم‌ها بمب‌هايشان را كنار نگذاشتند. برکناری تندروهای ایرانی ممكن است وضع را تغیير دهد، اما به‌نظر مي‌رسد تحت رياست جمهوري محمود احمدي‌نژاد و رهبري علي خامنه‌اي، افراطيون جایگاهی محكم‌تر از یک دهه قبل دارند.

خطرات بمبي كه ايرانيان مي‌خواهند تهيه كنند غير قابل تحمل است. ايران برجسته‌ترين حامي تروريسم است. سلاح‌هاي ايراني مسئول بخش وسيعی از تلفات آمريكا در عراق هستند. نیروهای ما در افغانستان محموله سلاح‌هاي ايراني را براي طالبان رهگيري كرده‌اند. آرژانتين مقامات ايراني را به خاطر انفجار مركز يهوديان در بوئنوس‌آيرس متهم كرده. رئيس منطقه خودگردان فلسطين، محمود عباس، گفته که ايران پشتيبان کودتای نظامی حماس در غزه مي‌باشد. ايران به رهبران فراري القاعده پناه مي‌دهد. این فهرست اقدامات ایران ادامه دارد.

جلوگیری از يك حملة هسته‌اي به وسيلة تروريست‌ها تقريباً غيرممكن خواهد بود. ما چه كسي را می­توانیم تهدید به انتقام کنیم؟

ايران همچنين توانايي پرتاب موشك هسته‌اي به اسرائيل، كه احمدي‌نژاد مي‌خواهد آن را از نقشه محو كند، را دارد. اسرائيل هم مي‌تواند متقابلاً پاسخ دهد، اما بعدش چه؟ اكبر هاشمي رفسنجاني در يك رجزخواني گفته یک بمب اتم می­تواند اسرائیل را نابود سازد در حالی که چنین بمبی به جهان اسلام فقط خساراتی وارد می­کند. و او گزينة «میانه­رو» براي احمدي‌نژاد است.

حتي بدون حمایت از يك حمله به ما (آمريكا) يا يكی از هم‌پيمانان ما، تهران از بمب اتمی­اش همچون چتري براي پيشبرد تسلط خود بر خاورميانه و كشورهاي اطراف استفاده خواهد كرد. مانند لنين و هيتلر، احمدي­نژاد رؤياي بزرگي دارد. او فریاد می­زند: «درود بر خون شهدا، يك انقلاب اسلامي جديد.... به زودي تمام دنيا را فراخواهد گرفت.» بلندپروازی­های تهاجمی ايران، که با توان هسته­ای تقویت می­شود، بدون يك جنگ بزرگ متوقف نخواهد شد.

فقط حمله عليه تأسيسات هسته‌اي ايران مي‌تواند از اين سناريوهاي هولناك جلوگيري كند. این اقدام نیازی به يك «بیانية جنگ»، ایده­ای قديمي كه بعد از جنگ دوم جهاني به کار نرفته و پيش از آن هم به ندرت عملی شده، ندارد. ما هيچ سربازي نخواهيم فرستاد. پيروزي در زمين نيست. ترجيحاً ما در چهارچوب يك وضعيت دفاعي پيشگيرانه عمل خواهيم كرد.

در اینجا موضوع امنيت ملي مطرح است. رئيس جمهور، چنان که الكساندر هاميلتون گفته، در وضعيتی است که باید مصمم، فعال، و مخفی عمل کند و عملیات را به پایان برساند. البته كنگره مي‌تواند مانع اقدام رئيس‌جمهور شود، اما در اين مورد، بيشتر اعضا راضی خواهند شد و به رئيس جمهور اجازه خواهند داد که آنچه بايد انجام شود را انجام دهد.

 

جاشوا موراچيك پژوهشگر مقيم موسسه آمريكن اينترپرايز مي‌باشد

 

 

 

 

 

 

 



 

© Copyright 2007-2018 Political Articles. All rights reserved