محدودیت برای «پروژه دمکراسی ایران» در کابینه بوش

 

 

دويچه وله: طرحی که زیر عنوان «برنامه دمکراسی» قرار بود میلیونها دلار کمک از سوی کابینه بوش به دست فعالان دموکرات در داخل ایران برساند، به دفتر دیگری در وزارت امورخارجه دولت بوش منتقل شد.

 

با این تغییر،  حدود ۲۰ میلیون دلار کمک، به جای آنکه مخفیانه به دست فعالان داخل خاک کشور برسد، صرف پروژه‌های فرهنگی ِ علنی نظیر پذیرش دانشجو خواهد شد.

 

یک مقام سابق کابینه بوش به نام «سکات کارپنتر» که تا چندی پیش از مسؤولان اصلی پروژه‌های «گسترش دمکراسی» در خاورمیانه و شمال آفریقا بود، در گفتگویی با روزنامه «نیویورک سان» (امروز، ۸ اکتبر)، اظهار تأسف کرد که پروژه دمکراسی برای ایران تغییر کرده و دیگر هدف کمک به فعالان دمکراسی در داخل ایران را دنبال نمی‌کند.

 

این مقام سابق که به اتفاق همکارش «دیوید دنه هی» برنامه‌های جسورانه ای برای کمک به فعالان داخل ایران طراحی کرده بودند، گفت کابینه بوش تصمیم گرفته از این پس این برنامه‌ها را متوقف کند و دهها میلیون دلار بودجه آنها را صرف «کوشش‌های امن» و علنی نظیر پذیرش دانشجو کند.

 

«جی سکات کارپنتر» در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ در عراق خدمت کرده و در تشکیل نهادهای گذار به دمکراسی پس از صدام، از جمله تدوین قانون اساسی جدید،  مشارکت داشته است. قبل از سال ۲۰۰۳، آقای کارپنتر در وزارت امور خارجه آمریکا، برای «دفتر دمکراسی و حقوق بشر و امور کارگری» این وزارتخانه کار کرده و بر پروژه‌های گسترش دمکراسی در خاورمیانه، چین، و جنوب شرق آسیا نظارت داشته است.

 

سکات کارپنتر از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ مسؤولیت «دفتر امور خاور نزدیک» را در وزارت امور خارجه کابینه بوش عهده دار بود. او از ایدئولوگهای فعال حزب جمهوری خواه است که تجربه زیادی در پروژه‌های «گسترش دمکراسی» در اروپای شرقی و کشورهای کمونیستی سابق دارد. او اکنون برای بنیاد محافظه کار «انستیتوی واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک» کار می‌کند و مسؤولیت «پروژه فکرت» را به عهده دارد که هدف آن قدرت بخشیدن به لیبرال‌های کشورهای عربی در مبارزه‌شان علیه افراطی‌گری ضدآمریکایی است.

 

برنامه‌های آقای کارپنتر در دفتر دمکراسی اکنون به «دفتر امور ایران» منتقل شده، یعنی همان دفتری که در وزارت امور خارجه آمریکا به سیاست‌های مذاکره با مقامات ایرانی در عراق می‌پردازد. سکات کارپنتر و همکارش «دیوید دنه هی» که طراحان اصلی پروژه‌های کمک مخفی به فعالان ایران بودند، در تابستان گذشته به خاطر اختلاف با جناح معتدل تر وزارت امورخارجه، کابینه بوش را ترک گفتند.

 

جناح محافظه کار کابینه بوش از تغییرات اخیر خوشنود نیست. به تازگی در عراق میان مقامات آمریکایی و ایرانی توافق‌هایی صورت گرفته که طبق آن، ارتش آمریکا در عراق، مقامات بازداشت شده ایرانی را آزاد می‌کند و اجازه گشایش دفتر سفارتخانه ایران در کردستان عراق را خواهد داد تا در مقابل، ایران حمایت خود را از اقدامات تروریستی داخل عراق کاهش دهد.

 

عامل دیگری که باعث تغییر در عملکرد پروژه دمکراسی و نحوه صرف بودجه آن شد، نامه ای بود که اکبرگنجی، نویسنده ناراضی و فعال حقوق بشر، دو هفته پیش در روزنامه واشنگتن پست به چاپ رساند و در آن از کنگره آمریکا خواست که دیگر بودجه ای برای فعالان داخل ایران به تصویب نرساند، زیرا این کار امنیت فعالان حقوق بشر در ایران را به خطر می‌اندازد.

 

سکات کارپنتر ضمن انتقاد از اکبر گنجی گفت آقای گنجی در این خصوص نماینده هموطنان خودش نیست. او از پیشنهاد اکبرگنجی دائر بر حمایت مالی خصوصی و غیردولتی، استقبال کرد اما گفت، «هیچ کس در ایران مجبور نیست پول قبول کند. اما اگر کسانی وجود داشته باشند که به کمک نیاز دارند و مایل اند یاری و حمایت ما را بپذیرند، ایالات متحده تعهد اخلاقی دارد که این حمایت را در اختیار آنها بگذارد.»

 

عبدی کلانتری، گزارشگر دویچه وله در نیویورک

 

 

 

 

 

 

 



 

© Copyright 2007-2018 Political Articles. All rights reserved