استعفای لاریجانی موجب سخت شدن مذاکرات می شود

 

29 مهر 1386

 

ادموند بلر (رویترز) - 20 اکتبر 2007

ترجمة هادی مسحور

 

رئیس مذاکره کندگان هسته ای ایران استعفا کرد و کسی که جانشین او می شود در تعامل ایران و غرب وضعیت دشواری را موجب خواهد شد.

روز شنبه اعلام شد که علی لاریجانی به دلیل اختلافات اجرایی با محمود احمدی نژاد از سمت خود استعفا کرده و استعفایش مورد پذیرش احمدی نژاد قرار گرفته است.

به اعتقاد تحلیلگران جانشین لاریجانی، سعید جلالی، معاون وزیر خارجه که روابط نزدیکی با احمدی نژاد دارد، با هدف اتخاذ تصمیمات مؤثرتر در قبال غرب در این سمت فعالیت خواهد کرد. هر چند یک مقام دولتی گفت که این جایگزینی در سیاست های کنونی تغییری ایجاد نمی کند.

دولت های غربی واهمه دارند که ایران می خواهد بمب اتمی بسازد. آنها دو مجموعه تحریم را علیه ایران تصویب کردند و اکنون به دنبال سومین تحریم هستند. ایران، که چهارمین تولیدکننده نفت در دنیاست، اصرار می کند که هدفش از فعالیت های هسته ای تولید الکتریسیته است.

لاریجانی قرار بود روز سه شنبه با خاویر سولانا در رم دیدار و پیرامون برنامه هسته ای ایران گفتگو کند.

 اتحادیه اروپا می گوید که مذاکرات ادامه خواهد یافت. سولانا بر انجام سفر خود به رم و مذاکره با طرف ایرانی تأکید کرده است.

 

استراتژی مذاکره

مقامات اروپایی می گویند لاریجانی در جلب حمایت مسئولین ایرانی از استراتژی خود در مذاکره مشکل داشت.

واشنگتن همواره کنار گذاشتن گزینة نظامی را در صورت شکست مذاکرات رد کرده و روسیه بر مذاکرة مستقیم تأکید نموده است. ولادیمیر پوتین پس از دیدار اخیرش از تهران گفت هیچ مدرکی دال بر نظامی بودن فعالیت هسته ای ایران مشاهده نکرده است.

تحلیلگران ایرانی می گویند لاریجانی به دنبال کاهش فشار غرب بر ایران از طریق مذاکره با اروپا بود اما حامیان احمدی نژاد علیه دولت های غربی موضع دارند و هر گونه نرمش در برابر غرب را رد می کنند.

قدرت های غربی تحریم جدید ایران را تا نوامبر به تأخیر انداخته اند تا میزان همکاری ایران با آزانس اتمی و نیز گزارش سولانا پیرامون مذاکره با ایرانی ها را بررسی کنند.

البته در ایران حرف آخر را رهبر نظام می زند. اما تحلیلگران می گویند او نیز از سوی نیروهای مختلف درون حاکمیت برای تصمیم گیری تحت فشار است.

یک تحلیلگر ایرانی که خواست نامش فاش نشود گفت استعفای لاریجانی نشانگر تحکیم مواضع اقتدارگرایان است و بنابراین هیچ تغییری در وضعیت کنونی ایران در این زمینه پدید نخواهد آمد. این تحلیلگر می گوید احتمالاً لاریجانی به این نتیجه رسیده است که در ملاقات با سولانا چیزی برای ارائه نخواهد داشت تا بتواند مذاکره را پیش برده و مانور بدهد.

احمدی نژاد در حالی که گفته پرونده هسته ای ایران بسته شده اظهار داشته است ایران آمادة پاسخ گویی به سؤالات آژانس دربارة فعالیت هسته ای ایران است. 

به گفتة احمد توکلی، یک نمایندة محافظه کار مجلس، سعید جلالی بر خلاف لاریجانی تجربة کمی در تشریح حقوق هسته ای ایران دارد.

 

 

 

 

 

 

 



 

© Copyright 2007-2018 Political Articles. All rights reserved