شبح شیخ

در حاشیة منتظری!

هومن سپهری

 

در خبرها آمده بود که منتظری ماه را هنوز ندیده و بنابراین امروز عید فطر نیست و یکشنبه است! بعد از آن اعلام شد که وی ماه را دیده و بنابراین شنبه عید است!!

ماجرای دیدن ماه در پایان رمضان هم به نظرم بعد از انقلاب سال 57 به موضوعی برای رقابت شیوخ تبدیل شده است. آنها گذشته از داخل کشور، با سرکردگان ممالک عربی هم بر سر دیدن ماه رقابت دارند. علت این رقابت چیست؟

اگر تاریخ را ورق بزنیم و به قرون اولیة اسلامی بازگردیم می بینیم کشمکش بر سر «خلافت» همواره میان اعراب به قدرت رسیده وجود داشته و چه خونها که در این کشمکش ها ریخته شد. از جمله، طرف های درگیر تلاش می کردند تا افسار عوام کاالانعام را که منتظر فتوای خلیفه بودند، به دست گیرند. بنابراین، هر کدام با هر ابزاری که داشت و به کمک عوامل خود در اموری که محتاج فتوا بود دخالت می کرد و نظر خود را متفاوت از دیگر مدعیان ابراز می نمود و سعی می کرد آن را به جمعیت بیشتری از مردم بقبولاند. طبیعی است که هر کس بیشتر پیرو پیدا می کرد می توانست سهم بیشتری را در آن کشمکش از آنِ خود کند.

اکنون اما وضعیت پیچیده تر است. با این حال، مدعیان همچنان در رویای نشستن بر مسند «مفتی اعظم جهان اسلام» تلاش می کنند و از جمله ماه را متفاوت از دیگران می بینند!!

البته من کاری به اعتقادات کسی ندارم و قضاوتی دربارة این مراسم نمی کنم. بلکه تنها یادآور این نکته شدم تا اشاره ای کرده باشم به موقعیت کنونی افراد و عناصری که به جای پرداختن به مسائل بسیار مهمتر جامعه، به عقب و جلو بردن «روزِ روزه خواری» مبادرت می کنند به خیال اینکه نظر متفاوتشان مردم را مسحور می کند. بر این افراد فقط باید خندید و گذشت. 

 

 

 

توضيحات:

1- دفتر آیت الله منتظری: عید سعید فطر احتمالا روز یکشنبه خواهد بود

20  مهر 1386

دفتر آیت الله منتظری اعلام نمود با توجه به اینکه تا غروب روز جمعه هنوز برای ایشان حلول ماه شوال مسجل نشده است از نظر ایشان فردا روز سی ام ماه مبارک رمضان می باشد. ميزان نيوز

 

 2- دفتر آیت الله منتظری: روز شنبه اول ماه شوال و عید سعید فطر می باشد

20 مهر 1386

دفتر آیت الله منتظری اعلام نمود با توجه به اینکه برای ایشان حلول ماه شوال مسجل شده است از نظر ایشان روز شنبه اول ماه شوال و عید سعید فطر می باشد. ميزان نيوز

 

 

 

 

 

 

 



 

© Copyright 2007-2018 Political Articles. All rights reserved