سقوط  

در حاشیه سریال های تلویزیونی و بیچارگی مردم ایران

کوروش برزگران

kooroshbarzergar@political-articles.com

نشستن مردم در خانه ها و چشم دوختن به آدمهایی که در قالب داستانی بی سر و ته از دجال یک چشم تلویزیون خودنمایی می کنند بزرگترین موفقیت سیمای جمهوری اسلامی است. اما بالاتر از این موفقیت پیام های پیدا و پنهان این سریال هاست. حاج آقای خیّر، ابلیس در هیئت انسان، زنان منفعل و نگران هوو، پسران ناخلف، وسوسه های درونی و بیرونی، اتفاقات غیرقابل پیش بینی، عشق، و ... موضوعات نخ نما شده ای هستند که در این سریال ها به خورد بینندگان داده می شوند؛ همان بینندگانی که نمی توانند فکر کنند در همان حال که این چیزها را می بینند و می شنوند میلیاردها میلیارد از ثروت های متعلق به آنها از کفشان می رود؛ تورم افسارگسیخته نفس زندگیشان را بریده و هر روز بر مخارجشان افزوده و از درآمدشان کاسته می شود؛ دولت عدالتخواه ناتوان از برآوردن وعده هایش به انکار آنها برآمده و بی عرضگی خود را گردن آمریکا و انگلیس و دار و دسته رفسنجانی می اندازد؛ و...

واقعاً این توده که خود را انسان نام گذاشته اند آیا لحظه ای می توانند بیندیشند که چه بلایی سرشان آمده و می آید؟ آیا آنها لختی چشمان خود را تنگ کرده اند به قصد دقت در آنچه در اطرافشان در جریان است؟ آیا مشکل آنان عشق پیرانه سر حاج آقاهایی مانند فتوحی یا میلیاردر شدن یکشبه زمین داران است یا وسوسه های ابلیسی خوش قد و قامت؟! به نظرم اینها دقیقاً مشکلات درون حکومت حاج آقاهاست نه مردم واماندة ایران، که در پرتگاه ویرانی است.

علی شریعتی که اینک به مقام ایدئولوگ انقلاب ارتقا یافته (مانند حجت الاسلام هایی که بعد از مرگ آیت الله می شوند یا سرهنگ هایی که پس از سقوط هواپیمایشان به مقام سرلسگری نائل می آیند - البته اگر کشته شوند وگرنه احتمالاً خلع درجه هم خواهند شد) می گفت حکومت ها برای آنکه حکومتشان دوام پیدا کند ناچارند توده ای را که بر آنها حاکمند چنان تحمیق کنند که امکان هر گونه شورشی را از بین ببرند. این رسالت امروز سیمای جمهوری اسلامی است. مردم نباید بفهمند که چه به سرشان می آید. اگر بفهمند که چندماه دیگر تورمی 30 درصدی گریبانشان را خواهد گرفت قطعاً دست به کار می شوند و دست کم از حاکمیت سؤال می کنند. پرسشگری مردم اتفاقی است که نباید بیفتد. اگر این تفاق بر اثر عاملی بیفتد چه؟ جوابش را سردار جعفری در آستین دارد: مأموریت سپاه مقابله با تهدیدات داخلی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

© Copyright 2007-2018 Political Articles. All rights reserved