گری سیک: آمریکا علیه ایران جنگ روانی براه انداخته است- واکنش آمریکا به پوتین- ژاك شيراك: همواره با آمريكايي‌ها مشكل داشته‌ام

دوشنبه، 23 بهمن 1385

گری سیک: جنگ روانی آمریکا علیه ایران به جای اقدام نظامی
گري سيك ، عضو سابق شوراي امنيت ملي آمريكا و كارشناس امور ايران با رد گمانه زني هاي مربوط به افزايش احتمال حمله نظامي كشورش به ايران مي گويد:دولت جرج بوش به جاي اقدام نظامي قصد دارد با گسترش ائتلاف ضد ايراني در منطقه خاورميانه جمهوري اسلامي را وادار به كنار گذاشتن برنامه ي غني سازي اتمي خود كند.

وي در گفت وگویی با راديو بي بي سي ،افزايش فشار رواني بر ايران را علت انتشار اين سخنان دانست. گري سيك گفت : فكر مي كنم دولت بوش و همچنين اسراييل سعي دارند با طرح مستمر احتمال به كارگيري گزينه نظامي، دولت ايران را در حالت ترديد و نگراني نگه دارند.

مقام هاي آمريكايي مي دانند كه حمله به تاسيسات اتمي ايران واكنش اين كشور را همراه خواهد داشت و چنين اقدامي نمي تواند به چند مورد بمباران محدود شود. وي با اشاره به نگراني كشورهاي عرب خاورميانه از قدرت گرفتن ايران و افزايش نقش اين كشور در عراق به بی بی سی گفته است: ايالات متحده ترجيح مي دهد به جاي رويارويي مستقيم با ايران، فشار رواني را عليه اين كشور افزايش دهد.

گری سیک گفت: دولت آمريكا سعي دارد حداكثر فشار را بر ايران وارد كند،راهبرد جديد واشنگتن اين است كه ائتلاف گسترده اي را از كشورهاي منطقه مانند اردن، مصر، عربستان سعودي و ساير اعضاي شوراي همكاري خليج فارس تشكيل دهد تا از راه هاي مختلف با افزايش نفوذ ايران مقابله كند.

به گفته وي واشنگتن همچنين با بازداشت نمايندگان ايران در عراق، افزايش حملات كلامي وگسترش تحريم هاي شوراي امنيت قصد دارد برنامه غني سازي اورانيوم ايران را متوقف كند. مشاور سابق امنيت ملي آمريكا همچنين احتمال اقدام يك جانبه نظامي اسراييل عليه تاسيسات اتمي ايران را ضعيف دانست.

وي با اشاره به حضور اسراييل در ائتلاف ضد ايراني در خاورميانه مي گويد:اقدام اين كشور عليه جمهوري اسلامي به معني افزايش مشكلات آمريكا در منطقه است و اين كشور نمي خواهد واشنگتن را از خود برنجاند!

گري سيك همچنين سياست خارجي محمود احمدي نژاد ،را مهم ترين علت گسترش ائتلاف بين المللي عليه ایران دانسته و گفته است:«آقاي احمدي نژاد ايران را به دوران اول انقلاب اسلامي بازگردانده است.»

گري سيك افزود: ايران بعد از پايان جنگ با عراق تصميم گرفت به خصومت با همسايگان عرب خود پايان داده و روابط با آنان را گسترش دهد. ايران همزمان تحركات خود را در عرصه بين المللي نيز افزايش داد و به يكي از فعال ترين كشورهاي در سازمان ملل متحد تبديل شد.

عضو و مشاور سابق امنيت ملي آمريكا با مثبت قلمداد كردن نقش ديپلماسی ایران در زمان ریاست جمهوری خاتمی افزود: اين نقش مثبت تاحدي پيش رفت كه ايران در دوره رياست جمهوري محمد خاتمي منادي گفتگو در جهان شد! ولي سياست هاي آقاي احمدي نژاد هزينه زيادي براي اين كشور به باور آورده است.

گري سيك همچنين با انتقاد از سياست هاي ايالات متحده و ايران، كه مانع از گفتگوي دو جانبه شده است، مي گويد :مذاكره بين دو كشور مي تواند در كاهش تنش ها نقش مهمي داشته باشد.

بی بی سی

مواضع بوش درباره ايران، يادآور روزهاي پيش از جنگ عراق
بازتاب به نقل از «آسوشيتدپرس»: موضع سفت و سخت جديد بوش درباره ايران و آرايش نظامي او در خليج فارس، يادآور كابوس‌هايي است كه پيش از حمله آمريكا به عراق در سال 2003 تصوير شد.

دولت بوش، سيلي از اتهامات را بي هيچ دليل و مدركي به سوي ايران روانه و عنوان كرده است كه ايران به عراق سلاح مي‌فرستد، اما تاكنون هيچ سندي براي محكوميت تهران ارايه نداده است. زمزمه‌هايي نيز به گوش مي‌رسد كه مأموران اطلاعاتي، ايران را مسئول كشتار پنج سرباز آمريكايي مي‌دانند.

به گفته او، ايران محور شرارتي است كه تمايلات هسته‌اي او بايد متوقف شود ومحمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران، هم‌اكنون به جاي صدام، به الهه انتقام بوش تبديل شده است.

بسياري از قانونگذاران و مقامات اطلاعاتي و دفاعي، تلاش بوش براي جلب حمايت عمومي عليه ايران را زمينه‌سازي براي فعاليت‌هاي نظامي مي‌دانند.

بوش تأكيد دارد كه نقشه‌اي براي حمله به ايران ندارد و تنها قصدش، حمايت از نيروهاي آمريكايي در عراق است. اما در روزهاي اخير:

• بوش حضور نيروي دريايي خود در خليج فارس را با اعزام دومين ناو هواپيمابر جنگي به منطقه، به بالاترين سطح خود از سال 2003 رسانده است.

• دولت آمريكا تأييد مي‌كند كه بوش به ارتش اجازه داده در صورت برخورد با نيروهاي ايراني كه در حملات دخالت دارند، آنان را دستگير كرده يا به قتل برساند.

• دولت آمريكا كشورهاي عرب همسايه ايران را به موشك‌هاي پاتريوت مجهز كرده است. پنتاگون فروش قطعات هواپيماهاي «F-14» خود را به خاطر نگراني از انتقال آنها به ايران، متوقف كرده است.

منتقدان دولت آمريكا حدس مي‌زنند كه بوش با اغراق در پيوند زدن ايران با حملات داخل عراق، در حال ايجاد توجيهي براي حمله نظامي در آينده است؛ درست مانند برآوردهاي اطلاعاتي پيش از جنگ با عراق.


اين روند بوش به جاي برقراري رابطه ديپلماتيك با ايران و سوريه كه مورد توصيه گروه مطالعاتي عراق هم بود استراتژي خطرناكي است كه بسياري از متخصصان امنيت ملي پيش‌بيني مي‌كنند به درگيري‌هاي گسترده‌تري منجر شود.

«زبيگنيو برژينسكي»، مشاور امنيت ملي «كارتر»، به كميته روابط خارجي سنا گفت: «اگر وضعيت در عراق بدتر شود، هدف نهايي در اين مسير خطرناك، ايجاد جنگ با ايران و در سطحي بزرگ‌تر با بيشتر جهان اسلام است». هم‌اكنون اختلافات در دستگاه بوش زياد شده و منتقدان جنگ با ايران هم به دو دسته تقسيم شده‌اند: برخي افراد كه از اين‌كه سخنان اخير بوش منجر به درگيري نظامي با ايران شود، نگرانند و عده‌اي ديگر معتقدند اين تصميم بايد زودتر گرفته مي‌شد.

اما به گفته «آنتوني كوردزمن»، از تحليلگران مركز مطالعات استراتژيك و بين‌الملل، هم‌اكنون زمان به نفع ايران پيش مي‌رود و حتي اگر آمريكا و دولت شيعي عراق هم موفق به ايجاد ثبات شوند، باز هم عراق تحت حاكميت شيعيان، تا سال‌ها به كمك و حمايت ايران نياز دارد.

بازتاب

واکنش آمريکا به انتقادهاي شديد پوتين:
اتهامات رئيس جمهوري روسيه ما را شگفت زده و نا اميد کرد

خبرگزاري فرانسه :کاخ سفيد شب گذشته اعلام کرد که از اتهامات رئيس جمهوري روسيه به آمريکا مبني بر اينکه قوانين بين المللي را نقض کرده و جهان را به مکاني خطرناکتر تبديل کرده است، شگفت زده و نااميد شد .

گوردون جان دروئه سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريکا در بيانيه اي اعلام کرد :"ما از اظهارات ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه متعجب و نااميد شديم ".

وي افزود :" اتهامات وي نادرست است ". گوردون جان دروئه همچنين در اين بيانيه خاطر نشان کرد: "ما انتظارداريم به همکاري با روسيه در زمينه هايي که براي جامعه بين المللي مهم است مانند مبارزه با تروريسم و کاهش گسترش وتهديد تسليحات کشتار جمعي ادامه دهيم ".

ولاديمير پوتين روز گذشته در کنفرانس امنيتي مونيخ گفت که آمريکا مرزهاي خود را در تمام ابعاد سياسي ، اقتصادي وانساني فراتر برده است و خود را بر کشورهاي ديگر تحميل مي کند .

آنچه که پوتين يک جهان تک قطبي تحت تسلط آمريکا ناميد، اين بود : ابرازها در خدمت يک چيز ، يک مرکز قدرت ، يک مرکز زور ، يک مرکز تصميم گيري و جهاني داراي يک صاحب و يک دولت .

وي درچهل وسومين کنفرانس سياست امنيتي مونيخ خاطر نشان کرد : چنين سياستي بسيار خطرناک است ؛کسي احساس امنيت نمي کند، زيرا کسي نمي تواند پشت قوانين بين المللي پنهان شود .


خبرگزاري فرانسه در اين باره نوشت : اين سخنراني نشانگر وخيم تر شدن روابط بين مسکو و واشنگتن تحت رياست جمهوري پوتين است که تلاش مي کند نفوذ روسيه را از زمان فروپاشي اتحاد جماهير شوروي سابق احيا کند.

مقامهاي روسيه همواره واشنگتن را به تحريک مسابقه تسليحاتي جديد به دليل اينکه آمريکا در نظر دارد سپرموشکي خود را در جمهوري چک و لهستان مستقر کند، متهم کرده اند . رئيس جمهوري روسيه در گفتگو با شبکه الجزيره نيز بار ديگر از يکجانبه گرايي آمريکا درجهان و افزايش تحرکات نظامي اين کشور در خليج فارس انتقاد و تاکيد کرد که اين اقدامات به استراتژي جديد واشنگتن براي فرونشاندن خشونتها در عراق کمک نخواهد کرد.

پوتين با مشروع دانستن نگراني هاي ايران در قبال تحرکات خصمانه و سياستهاي سلطه طلبانه آمريکا در منطقه، تاکيد کرد که کشورهاي ديگر از جمله روسيه در نگراني هاي ايران سهيم هستند.

ژاك شيراك: همواره با آمريكايي‌ها مشكل داشته‌ام
آسوشیتدپرس: ژاك شيراك - رييس جمهور فرانسه - به‌زودي زندگي و خاطراتش را در قالب كتابي منتشر خواهد كرد.

ژاک شيراك كه به محافظه‌كاري و احتياط معروف است، در اين كتاب كه با عنوان «غريبه‌ي كاخ اليزه» منتشر خواهد شد، آشكارا درباره‌ي زندگي شخصي‌اش، دشمنان سياسي و اختلاف عقايد با دولت آمريكا سخن گفته است.

او در بخش سياسي كتاب خود كه در قالب مصاحبه آمده است، مي‌گويد: «با آمريكايي‌ها، كه همواره به‌دنبال تحميل عقايدشان هستند، مشكل داشته‌ام.»

شيراك همچنين درباره‌ي حمله‌ي آمريكا به عراق يادآور مي‌شود: «من 36 مرتبه به بوش تذكر دادم كه دارد اشتباه بزرگي مرتكب مي‌شود؛ اما آمريكايي‌ها نخواستند مرا باور كنند.»

شيراك تاكنون درباره‌ي بيماري دختر بزرگش - النا - صحبت نكرده، ‌اما در بخشي از اين كتاب آورده است: «بيماري بي‌اشتهايي عصبي دخترم تراژدي بزرگ زندگي من است. شايد در ابتداي بيماري ما اقدامات كافي را انجام نداديم و از اين بابت گناهكاريم.»

دنیای ما: در حالیکه آمریکا پی در پی در جهان جنگ گرم راه می اندازد، روسیه را متهم می سازد که با انتقاد از آمریکا جنگ سرد دیگری را شروع کرده است!

گيتس خطاب به پوتين: يك جنگ سرد كافيست
وزير دفاع آمريكا با اشاره به انتقاد شديد رئيس جمهور روسيه از سياست‌هاي آمريكا، خواستار اجتناب از سخنان مشابه دوران جنگ سرد و تقويت همكاري با روسيه در حوزه امنيت شد و از اعضاي ناتو نيز خواست به تعهدات خود درقبال اعطاي كمك هاي نظامي و اقتصادي به افغانستان عمل كنند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، رابرت گيتس در نخستين سخنراني رسمي خود به عنوان وزير دفاع آمريكا روز يكشنبه طي سخناني در اجلاس امنيتي بين المللي مونيخ و در واكنش به انتقاد تند روز گذشته ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه كه آمريكا را قدرتي خطرناك در دنيا خوانده بود، گفت:«سخنراني پوتين وي را به ياد جنگ سرد انداخت اما يك جنگ سرد كافي است.»

پوتين روز گذشته با انتقاد شديد از آمريكا گفته بود سياست خارجي اين كشور باعث برافروخته شدن آتش جنگ هاي مختلفي در دنيا شده و اين كشور با زيرپا گذاشتن مرزهايش به اقدامات خودسرانه و غيرقانوني دست زده است. وي آمريكا را متهم كرد كه به دنبال به راه انداختن مسابقه تسليحاتي جديدي است و سياست هاي اين كشور باعث شده ساير كشورها براي دفاع از خود به سلاح هاي هسته اي متوسل شوند.

اما گيتس گفت:«ما همه با مسائل و چالش هايي مواجهيم كه بايد با همكاري با ديگر كشورها از جمله روسيه آنها را رفع كرد.»

وي تاكيد كرد:«روسيه يكي از شركاي آمريكاست اما متعجبيم كه چرا برخي سياست هاي روسيه مغاير با صلح بين المللي است از قبيل فروش هاي تسليحاتي آن و استفاده آن از انرژي به عنوان يك ابزار سياسي.»

گيتس در بخش ديگري از سخنانش از شركاي آمريكا در سازمان ناتو خواست به وعده هايشان در تامين كمك هاي نظامي واقتصادي به افغانستان پايبند باشند و گفت عدم پايبندي آنها به تعهداتشان مايه شرمساري آنها خواهد بود.

گيتس همچنين به ترسيم چالش هاي پيش رو از جمله مسئله هسته اي ايران، اوضاع خاورميانه، آزمايش موشك ضدماهواره اي اخير چين و فروش هاي تسليحاتي روسيه پرداخت.

فارس

دنیای ما


 

 

 



 

© Copyright 2007-2018 Political Articles. All rights reserved